Kesä on vierähtänyt syksyksi jo täällä Italiassakin, joten pieni katsaus siihen mitä sarjoja ja elokuvia katsoin, sekä mitä kirjoja luin ja kuuntelin. Kesähän on meillä vuodenaika kun on aikaa katsella TVtä ja lukea kirjoja, koska päivästä vietetään suurinosa sisällä kuumuuden takia.
TV-sarjat
Kolmenneksi sarjaksi nousi italialainen sarja Solo per passione valokuvaaja Letizia Battagliasta. Battaglia oli tunnettu sisilialainen valokuvaaja, joka kuvasi paljon mafiaa ja sen aiheuttamaa kauhua, surua ja raakuuksia. Battaglia kuoli keväällä 2022, mutta ehti olla itsekin mukana sarjassa.
Toiselle sijalle ylsi tositapahtumiin perustuva The Staircase. Sarja kertoo kirjailija Michael Petersonin vaimon kuolemasta epäilyttävissä olosuhteissa, ja kuinka Petersonia epäillään vaimonsa murhasta, jakaen perheensä mielipiteet. Sarjassa näytetään myös oikeudenkäynti, ja että todettiinko Peterson syylliseksi vai ei.
Eniten tykkäsin Devil in Ohio-sarjasta, mikä perustuu Daria Polatin samannimiseen kirjaan. Sarja kertoo nuoresta, jolla on kaiverrettu veitsellä pentagrammi selkään, ja joka on päässyt pakenemaan lahkosta. Sarja syventyy tytön ja uuden sijaisperheen elämään samalla, kun poliisi ja sijaisperheen psykiatri-äiti yrittävät saada enemmän tietoa lahkosta. Sarja piti otteessaan karmivaisuudessaan, ja katsoin sen parissa päivässä.
Elokuvat
Kolmantena oli vanhempaa tuotantoa oleva Matthew McConagheyn tähdittämä The Lincoln Lawyer. Netflixissä pyöri tähän elokuvaan perustuva sarja, ja sarjan jälkeen katsoin mielenkiinnosta elokuvan, ja oli ihan viihdyttävä Matthewn charmin ja etelän aksentin kera.
Toisena oli House of Gucci. Vaikka asun Italiassa en tuntenut tarinaa Guccin perheen taustalla. Lady Gaga tekee hienon roolityön, ja muutenkin somistus sekä puvustus ovat mitä mainioimpia.
Eniten iski elokuvista Top Gun Maverick. Ihana Tom Cruise, adrenaliini ja 80-luvun vibat niin puvustuksessa kuin musiikeissakin. Tykkäsin että elokuva pysyi jotenkin tyylilleen uskollisena, ja oli juuri sitä, mitä siltä odotin.
Kirjat
Kolmantena on Miranda Cowley Hellerin Paperipalatsi, minkä kuuntelin. Aikuinen nainen kahden miehen ja rakkauden välillä, käyden läpi koko elämän kaaren. Tarina on suorasanainen ja kaunistelematon, mutta kertoo elämän monimutkaisuudesta tunne-elämän puolella upeissa Cape Codin maisemissa.
Toiseksi ylsi Joel Dickerin uusin Alaska Sandersin tapaus (ei ole ilmeisesti vielä suomennettu). Kirja on jatkoa Dickerin ensimmäiselle romaanille Totuus Harry Quebertin tapauksesta, jonka luin aikoinaan yhdeltä istumalta. Muut Dickerin kirjat oli myös ihan viihdyttäviä, mutta nyt hän on taas yltänyt Quebertin tasolle. Luin tämän tiiliskiven rantalomallamme aurinkovarjon alla, enkä olisi muuta tehnytkään.
Eniten kirjoista kuitenkin jätti jonkinlaisen merkin itseeni Hanya Yanagiharan Pieni elämä. Se oli raaka, kauhea, ankea ja ahdistava. En pystynyt lukemaan tätä yli tuhatsivuista kirjaa kuin aina muutaman sivun kerrallaan. Kirja ei varmasti ole kaikille, mutta se pitää otteessaan ja on upeasti kirjoitettu. Se kertoo Judesta ja hänen aivan kauheasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan, sekä jäljistä, minkä ne häneen jättivät, ja miten hän pääsee elämässään eteenpäin muutaman ystävän avulla.
Talven TOP3 voit käydä katsomassa täältä, jos on mennyt ohi: https://heidinitalia.com/talven-top3-mita-katsoin-luin-ja-kuuntelin/
ja Kevään TOP3 löytyy täältä:https://heidinitalia.com/kevaan-top3-mita-katsoin-luin-ja-kuuntelin/
Kirjavinkkejä on aina kiva saada. Luulen, että nuo kaksi ensimmäistä päätyvät omallekin lukulistalle. Itse juuri lopettelin Maja Lundin Viimeiset ja pidin kirjasta.
Kiva kuulla! Itsekin olen tykännyt Maja Lundin kirjoista, viimeistä osaa kvartettiin odottaen!