En koe itseäni miksikään kriitikoksi, joten tämä ei ole muuta kuin esittely siitä, mitkä talven aikana katsotut elokuvat ja TV-sarjat, sekä luetut ja kuunnellut kirjat olivat itselleni ne mieluisimmat ja mielenkiintoisimmat.
Elokuvat
Kolmannella sijalla oli talvella katsomistani elokuvista George Clooneyn ohjaama, ja Ben Affleckin tähdittämä elokuva The Tender Bar. Elokuva perustuu J.R Moehringerin elämänkerralliseen kirjaan hänen elämästään Long Islandilla, miten hän kasvoi äitinsä kanssa, ilman isää, ja miten läheisen baarin työntekijästä tuli elämän varrella kuin isä hänelle.
Toisena oli parhaan ohjaajan Oscarin saaneen Jane Campionin The Power of the dog. Lännenelokuva, jossa oli upeita roolisuorituksia, ajalleen tyypillinen verkkainen eteneminen, mahtavia maisemia ja juoni, joka yllätti lopussa. Tämä on elokuva, joka varmasti jakaa mielipiteitä, meillä esimerkiksi Leo ei tykännyt ollenkaan. Oli liian hidastempoinen hänelle.
Paras elokuva oli Anthony Hopkinsin ja Olivia Colmanin tähdittämä The Father, jossa kanssaeletään muistisairaan miehen elämää, sekä hänen tyttärensä. Elokuva on erilainen, se pitää otteessaan alusta loppuun, ja roolisuoritukset oli huikeat.
TV-sarjat
Kolmantena sarjoista oli The Marvelous Mrs. Maisel. Sen sanavalmis päähenkilö, 1950-luvulla elävä stand up- koomikkonainen, ja hänen uransa eteneminen sekä elämänsä vei mukanaan, ja katsoin kaikki neljä kautta putkeen.
Toisena oli odottamani kolmas kausi Elena Ferranten kirjoihin perustuvasta Loistava Ystäväni-sarjasta. Sarja on mielestäni hyvin tehty, se on hyvin samanlainen fiilikseltään kuin kirjatkin, ja roolisuorituksetkin hienoja, maisemista puhumattakaan.
TV-sarja mikä vei ihan mennessään, ja jonka katsoin yhdeltä istumalta oli Netflixin sarja Inventing Anna. Sarja kertoo Anna Sorokinin tapauksesta, eli on tositapahtumiin perustuva. Hieno roolisuoritus pääosaa näytelleeltä Julia Garnerilta venäläisen aksenttinsa kera, ja huima tarina, varsinkin kun ajattelee, että se on tosi.
Kirjat
Kolmanneksi ylsi listalle Joel Elstelän upea teos Sirkusleijonan mieli, jonka kuuntelin. Kaunista kieltä, hurjaa elämää toisen maailmansodan aikaan, sekä sirkus, joka on matkalla viimeiselle esitykselleen kohti Auschwitchia.
Toisena kuuntelukokemuksena oli toiseen maailmansotaan sekin sijoittuva Mark Sullivanin kirja Palavan taivaan alla, italialaisen Pino Lellan elämästä. Miten Pino auttoi juutalaisia pakenemaan alppien yli Sveitsiin, värväytyi Saksan armeijaan ja rakastui häntä vanhempaan naiseen Annaan. Uskomaton ja tositapahtumiin perustuva teos siis, joka nosti kyyneleet silmiin useamman kerran.
Paras kirja oli Meri Valkaman Sinun, Margot, jonka luin kirjana. Se sijoittuu kahteen eri aikakauteen, kun 2000-luvulla elävä Vilja löytää vanhoja kirjeitä ja lähtee Berliiniin etsimään totuutta isästään, joka asui siellä kylmän sodan aikana. Uppouduin siihen täysin, ja luin sen muutamassa päivässä. Hieno esikoisteos, ja jään innolla odottamaan Valkamalta lisää tuotantoa.
Eli sellaiset oli minun talven kokemukseni. Onko teillä suosituksia mitä kevään aikana katsoa, kuunnella ja lukea?
Olipa kiva teksti! Täytyy itsekin etsiytyä Loistavan ystäväni kolmannen kauden pariin.
Paula Nivukosken historialliset romaanit ovat sekä juoneltaan että kieleltään ihastuttavia ja vievät mennessään, lämmin suositus. 🙂